Tavla ve Bahis Bilgini konuştur

26 Eylül 2012 Çarşamba

Tavla terimleri


rollout : bir oyunun defalarca kez bilgisayar programı tarafından oynanıp en doğru hamlenin tespit edilmesidir.

crawford rule : Crawford Kuralı adını John R. Crawford' dan almıştır.

Eğer oyunculardan biri kazanma sayısından bir sayı geride ise, bu durumda rakibi oyunda katlama teklif edemez.
Katlamanın yasak olduğu bu oyun tipine Crawford oyunu denir. Bilimsel olarak, eğer katlama teklif edilir ve kazanmaya yakın oyuncu tarafından kabul edilirse, 1 veya 2 puan farkla kazanmak fark etmeyeceği için kazanmaya yakın tarafa etkisi olmayacaktır. Ancak katlama kaybetmekte olan rakibe yarayacaktır. Fakat eğer Crawford oyunu son kazananı belirlemede etkisiz kalırsa sonraki oyunlarda katlama ve tekrar katlama kuralları geçerlidir. Bu kural küresel olarak kabul edilmiştir. Birleşik Devletler Tavla Turnuvası Kuralları ve Prosedürleri de turnuvanın kapanışında Crawford kuralını takip eder.

jacoby rule : jacoby Kuralı ismini tavla oyuncusu Oswald Jacoby'den almıştır. Jacoby kuralına göre oyunculardan bir katlama teklif ettiğinde ve diğeri tarafından kabul edildiğinde gammon ve backgammon geçerli sayılır.



Jacoby Kuralı daha çok paralı oyunlarda oyuncuyu daha yüksek puanlara teşvik etmek için kullanılır. Ayrıca kural oyuna hız getirir, oyuncu mars için beklemez ve daha yüksek puanlar için katlama teklif eder. Jacoby Kuralı daha çok paralı oyunlarda kullanılır ve normal maçlarda nadiren kullanılır.
_______________________________________________________________________________
Yukardaki terimlerin öenmli olduğu için öncelik verdim. Aşağıdaki liste alfabetiktir.

Accept a Double - Bir oyuna öncekinin iki katı bir bahisle devam etmeyi kabul etmek

Ace Point Game - Oyunun sonlarına doğru karşıdaki oyuncu pullarını toplamaya başladığı sırada, onu açığından vurabilmek amacıyla, rakip oyuncunun sahasında As noktası denen noktada pul bırakmak.

Anchor - Rakip oyuncunun sahasında alınan kapı


'B' harfi ile başlayan tavla terimleri

Back Game - Geride kalan fakat rakip tarafında iki veya daha fazla anchoru olan oyuncu tarafından uygulanan bir strateji.

Back Man (Runner) - Oyuncunun sahasından en uzakta olan pul(lar).

Backgammon - 1. Oynadığımız oyunun adı.
2. Sonunda üç katı puan alınan oyun, ancak üç kat puan alınabilmesi için rakibin pullarından en az birinin kendi sahasının dışında olması ve diğer oyuncunun tüm pulları toplamış olması gerekir.(Ayrıca bakınız: Gammon iki katı puan alınan oyun).

Bar (Rail, Roof) - Tavla tahtasını ikiye ayıran, oynanan seviyeden yüksekte olan kırık puların konduğu yer.

Bar Point - Bir oyuncunun yedi-numaralı noktası, barın yanında olduğu için bu isimle anılır.

Bear Off - Pulların alındığı, oyunun son kısmı.

Beavers - Bu terim paralı oyunlarda ve chouttelerde kullanılır ve oyun başlamadan önce oyuncular bu kuralın uygulanması konusunda hemfikir olmalıdırlar. Bir oyuncu katlamayı teklif ettikten sonra hala kazanacağına inanıyorsa tekrar katlamayı teklif ettiğinde beaver durumu olur, veya katlama küpü kendisindeyken doğrudan "beaver" yapabilir. Normal katlamada olduğu gibi ilk katlamayı teklif eden beaverı rededebilir veya devam edebilir.

Big Play - Devam et! Daha iyi bir pozisyon kazanmak için cesur ve riskli oynamak.

Binache - Beaver ile aynı (yukarıda).

Black - Tavladaki oyunculardan biri, daha koyu renkli pulları kullanan oyuncu.

Blot - Bir noktada tek başına duran pul. Eğer pulunuzu rakibin blot’u üzerine getirecek bir hamle yaparsanız veya tek pulun olduğu yere değip geçerseniz blot kırılmıştır ve tahtanın üzerinden alınıp barın üzerine konur.

Board - Tavla üzerinde nokta adı verilen 24 tane dar üçgenin bulunduğu tahta üzerinde oynanır. Üçgenler farklı renktedirler ve herbirinde altı üçgenin bulunduğu dört çeyreğe ayrılmışlardır. Bu çeyrekler oyuncunun kendi tahtası/sahası ve dış tahta, rakibin tahtası/sahası ve dış tahta olarak adlandırılırlar. Oyuncunun sahası ve dış tahta bar adı verilen ve tahtanın ortasından geçen bir sırt ile ayrılır.

Book a Checker - Kapı alarak bir pulu korumak.

Break the Board (Break Up) - Kendi sahasında alınan kapıları bırakmak.

Button Up - Bir veya daha fazla pulu birden fazla pul ile koyarak güvenli oyun oynamak.


'C' harfi ile başlayan tavla terimleri

Captain - Choutte oyunu başladığında her katılımcı bir zar atar ve en yüksek zarı atan “box” olur en yüksek ikinci zarı atan “captain” olarak bilinir ve takım adına zar atmaktan ve yapılacak hamlelere karar vermekten sorumludur. Bazı chouttelarda takımın oyuncuları yapacakları hamlelerde captaine danışabilir ve hareket önerebilirler. Ancak son söz her zaman captainindir.



Centered Cube - Katlama küpünün oyunculardan biri katlamayı teklif etmeden önceki hali.

Checkers - Tavlada kullanılan yuvarlak parçalar. Ayrıca stone, counter veya marker alarak da adlandırılırlar. Her bir oyuncu farklı renkte 15 tane kullanır.

Chouette - Klüplerde turnuvalarda barlarda vb. yerlerde oynanan bir tavla türüdür. Choutte oyunu üç yada daha fazla oyuncu tarafından oynanır. Her oyuncu bir zar atar ve en yüksek zarı atan “box” olur. İkinci enyüksek zarı atan oyuncu takımın diğer oyuncuları adına oyunu oynar ve “captain” olarak adlandırılır. Kazanan kişiye göre oyuncular sırayla captain veya box olabilirler.

Closed Board - Kendi sahanızdaki 6 adet noktanın kapanması veya bloke olması.

Closed Point - İki veya daha fazla pul olan nokta.

Cock Shot - Bardan 6-2 ile gelip sadece 2 noktasının açık olmasından dolayı 8 noktasında bir pulu kırmak.

Combination Shot - Her iki zarda gelen sayının birleştirilerek kullanılması.

Comeback Shot - Gelen bir pulun ilk girişte bir pulu kırmasını sağlayan zar atmak.

Crawford Rule - John R. Crawford tarafından bulunmuştur – Maç oyunlarında kullanılır, oyunculardan biri maçı kazanmaya bir sayı yaklaştığında, rakip oyuncu bir sonraki oyun için katlama teklif edemez. Bu kural şans faktörünü düşürmek için bulunmuştur. Eğer yenilen oyuncu Crawforn oyununu kazanırsa katlama küpü bir sonraki ve deha sonraki oyunlarda kullanılabilir.

Cube - Oyundaki katlama küpü veya katlamayı teklif etme.

Cube Equity - Katlama küpü kullanılan paralı oyunlarda, o anda oynanan bahisin oyunculardan birinin pozisyon değeri ile karşılaştırılmasıdır. Cube equity ileride yapılacak katlamalar ile ilgili olduğundan küpün sahipliğini göz önüne alır, fakat küpün mevcut değerini göz önüne almaz.


'D' harfi ile başlayan tavla terimleri

Dead Cube - Küpü kullanma opsiyonu olan oyuncunun küpü kullanmasının kendisine bir fayda getimeyeceği durumu anlatır. Örneğin oyuncunun maçı kazanması için gererekli sayıya katlamadan sonra da ulaşamıyorsa buna dead cube denir.

Dead Number - Oynanamayacak bir zar atmak.

Decline a Double - Rakip tarafından teklif edilen katlamayı kabul etmemek. Aynı zamanda “Drop” da denir.

Deep - Düşük sayılı bir noktada(1-2) olmak.

Deep (Dead Man) - Oyuncunun kendi sahasında oynadığı küçük sayılı pula denir. Bu hareketin muhtemelen oyunda etkisi olmayacaktır. Ayrıca Kill a Man olarak da bilinir.

Deprive - Pulları, yaptığınız hareketin yapılabilir olduğundan emin olarak hareket ettirmek.

Deuce Point - 2 noktası.

Dice - Oyunu oynamak için gerekli olan üzerinde 1den 6ya kadar noktalar olan küp şeklindeki parçalar. Her oyuncu sırayla hareket edeceği miktarı belirlemek için bir çift zar atar. Zar üzerindeki noktalara pips denir.

Dice Combinations - İki zar atılıdığında gelebilecek ihtimal sayısıdır. Tavlada 36 ihtimal vardır.

Die - Zarların tekili.

Direct Shot - Açıkta duran 6 veya daha kısa mesafedeki açık pul.

Diversification - – Sonraki turlarda gelecek zarlar iyi kullanılacak şekilde pulların yerleştirilmesidir, genellikle vurulma riskini artırır.

Double - Mevcut puanları ikiye katlamak için katlama küpünü teklif etmek. Oyuncu zarı atmadan önce katlama teklif etmelidir. Rakibi katlamayı kabul veya rededebilir.

Double Game - Oyun sona erdiğinde rakip oyuncu henüz hiç pul alamamışsa ortaya konan puan veya paranın iki katını kaybeder. Gammon olarak da bilinir. Üç katı oyunun nasıl puanlandığı bilgisi için Backgammona bakın.

Double Hit - Tek hamlede rakibin iki pulunu kırmaktır.

Doubling - Rakibe katlamayı teklif etmektir. Eğer oyunda iyi bir konumda iseniz ve kazanacağınıza inanıyorsanız rakibinize katlamayı teklif edebilirsiniz. Eğer rakibiniz redederse bu mevcut oyunu bitirir, ancak eğer kazanma şansı olduğuna inanıyorsa teklifi kabul eder ve oynamaya devam eder. Rakibiniz herhangi bir noktada şansının arttığını düşünüyorsa tekrar katlamayı önerebilir. Katlama 2 den başlar ve 4, 8, 16, 32, 64 şeklinde devam eder.

Drop - Katlama önerilen bir oyuncu bunu rededebilir, bu noktada oyunu bitirir ve bir puan kaybeder. Diğer türlü kabul etmek ve daha yüksek puanlar için oynamaya devam etmelidir.

Drop Point - Bir oyuncunun katlamayı redetmesi için makul olan en küçük orandır. (Alternatif olarak katlamayı kabul etmesi için doğru olan en küçük oran da olabilir.)


'E' harfi ile başlayan tavla terimleri

Edge Of A Prime - Prime’ın yanındaki nokta.

Efficient Double - En etkili noktada yapılan katlama, devam etme yada çekilmenin en uygun olacağı nokta.

End Game - Oyuncuların pulları toplamaya başladığı ve bundan sonra temasın mümkün olmadığı oyun fazı.

Equity - Tavlada bulunulan pozisyonun beklenen değeri. Özellikle belirli pozisyonda beklenen gelirler ve bunların olma olasılıklarının çarpımı.

Exposed Checker - Vurulma alanında olan pul.


'F' harfi ile başlayan tavla terimleri

Fan - Vurulduktan sonra tekrar oyuna girememe. Kimi zaman en çok altı-altı attığınız zamanın sadece 1 noktasının açık olduğu zaman olduğu hissine kapılırsınız.



Fast Board (Speed Board) - Oyuncunun taşları toplamaya başladığında tüm pulların tahtann kenarına yakın yerlerde olması ve atılan hiçbir zarın boşa gitmemesi. Genellikle bu durumun avantajını yaşamaya başladığınızda rakip çoktan oyunda ilerlemiş olur.

Field Goal - Oyuncunun açıkta birbirine yakın iki adamı olması ve rakip oyuncu bunları vuramadan ikisinin arasına yerleşmesi. Field goal, air ballın özel bir şeklidir.

Fish - Zayıf bir oyuncunun güçlü bir oyuncuyla parasına oynamak istemesi. Jake Jacobs ve Walter Trice’ın bu durum anlatan 'Can a fish taste twice as good?' adlı bir kitabı vardır.

Flexibility - Pullarınızı sonraki turlarda değişik şekillerde oynayabilecek şekilde sıralmanız. Oyunun başında sahip olmanız önemlidir böylece pulları kule gibi dikmek zorunda kalmazsınız.

Fly Shot - Birkaç kombinasyonla doğrudan olmayan vuruş. Oyunun sonlarına doğru, oyunu kaybettirecek, istenmeyen fly shotlar yapmaktansa daha güvenli oynamak daha iyidir.

Forced Move - Oynanabilecek sadece bir hamle varsa. Pulları toplamaya başladıktan sonra sonlara doğru altı attığınızda ve altı noktasında pulunuz yoksa sonraki dört pulu almak bir forced move dur.

Free Drop - Crawford oyunundan sonra, öndeki oyuncu geridelki oyuncunun kazanması gereken oyun sayısını düşürmeden katlama teklifini reddedebilir. Free drop, gerideki oyuncunun ilk zar atışında avantajı varsa kullanılır.

Free Drop Vigorish - Lider durumdaki oyuncunun crawforn oyunundan sonraki, erken bir katlamayı bedelsiz reddedebilmesi nedeniyle, küçük avantajı. Bu olay Crawford oyunları sonrasında geriden gelen oyuncunun alması gereken çift puanlar olduğunda olur. Eğer eşit şansı olan oyuncular üzerine iddiaya girmeniz gerekirse free dropu olan yerine free drop vigorish i olan üzerine iddiaya girerseniz daha akıllıca olur.

Front Position - Kendi sahanızdaki blok ve saldırı noktalarının toplamıdır. Rakibin geride pulu yoksa iyi bir Front Position pek işe yaramaz.

Full Prime - Yan yana altı noktanın bir oyuncu tarafından tutulmasıdır. Full prime tavladaki en güçlü pozisyondur, rakip bu noktaların arkasınada takılır kalır.

'G' harfi ile başlayan tavla terimleri

Gap - Kapılar arasındaki boşluklar.

Go Out - Maçı kazanmak için gerekli puanları toplamak.

Golden Point - Oyuncunun 20 puanı(rakibin 5 puanı).


'H' harfi ile başlayan tavla terimleri

Half a Roll - Atılan zarlardan herbiri.

Hara Kiri Play - Pulları kasten tekrar başa döndürmek için açık verilmesi. Aynı zamanda itihar oyunu olarak da bilinir.

Head-to-Head - Diğer oyuncuya karşı para için oynayan oyuncu.

Heavy Point - Üzerinde üçden daha fazla pul olan nokta.

Hedge - Turnuvalarda final karşılaşmasından önce kaybedenin eli boş gitmesini önlemek için yapılan bir yan iddia. Örneğin, $10,000 ödül için yarışan oyuncular önceden anlaşıp kazanın kaybedene $2,500 vermesi konusunda anlaşabilirler.

Hit - Rakip oyuncun tek pulunun olduğu bir noktaya gelip, pulu oyun dışı bırakmak.

Hit and Cover - Bir pul ile rakibin pulunu kırıp daha sonra güvenli yere gitmek.

Hit Loose - Kendi pullarını açık bırakarak rakip oyuncunun pullarını kırmak.

Holding Game - Oyununn gerisinde iseniz ve rakibizin runner pullarını kaçmışsa yapacağınız bir stratejidir. Daha önceden rakibinizin tarafında anchor yaparsınız ve onu tutabildiğiniz kadar orda tutarsınız böylece rakibiniz rahatça pullarını toplayamaz.

Home Board - Tahtanın bir-noktası ile 6-noktası arasındaki çeyreklik kısmı, burası pulların ele alınmadan önce toplandığı son yerdir. Ayrıca burası rakibin pullarını oyuna sokmak zorunda olduğu yerdir. Home board ayrıca inner board veya inner table şeklinde de adlandırılabilir.

Horizon - Herbir truncated rollout denemesinde oynanan el sayısı. 10 elden sonra yuvarlanan bir rolloutun 10-ply horizonu vardır.

Hyper-Backgammon - Her oyuncunun sadece 3 pulu olduğu tavla oyunu. Bkz.: How to Play Hyper-Backgammon.


'I' harfi ile başlayan tavla terimleri

Inactive Builder - Bir prime yada bloğun parçası olup daha sonraki ellerde başka yere oynatılabilecek pul.

Indirect Shot - Yedi veya daha fazla nokta ileride olan pul. Altı veya daha az nokta ilerde olan pulu anlatan Direct Shot’un tersi..Bkz. Combination Shot and Fly Shot

Inner Table (Home Board) - Oyunucunun pulları almaya başlamadan önce, tüm pullarını toplaması gereken tahtanın çeyreklik bölümü. before you can start to bear them off. Inner Table 1 ile 6 noktaları arasındadır.


'J' harfi ile başlayan tavla terimleri

Jacoby Rule - Oswald Jacoby tarafından icat edilmiştir. Bu kural paralı oyunlarda uygulanmaktadır ve kurala göre karşıdaki oyuncu katlamayı kabul etmediği sürece tüm oyunlar tek puanlı sayılacaktır. Bu kural oyuncunun oyunu hızlandırmak için katlama teklif etmesini engeller. Aslında bu kural doğru yerde katlama teklif etmek için cesaretlendirmektedir.

Jellyfish - Nöral network tarafından geliştirlmiş oyunların, pozisyonların ve tüm maçın analizini yapabilen orta güçte bir bilgisayar programı.

Jeopardy - Sonraki ellerde uygun olmayan hamleler yapma potansiyeli.
Kibitzer - İstenmeden, oyuna dışarıdan müdahale eden kimse.

Kill a Man (Dead Man or Deep) - Oyuncunun sahasında, daha sonra oyuna katılamayacağı nokta olan bir veya iki numaralı noktaya oynamış pul.

Kill a Number - Oyun içeresinde bir sonraki elde bazı zarların oynanamayacağı durumun ortaya çıkması.

Knock Off (Hit) - Sadece bir pulun olduğu bir noktaya gelmeye “knock off” veya hit adı verlir. Üzerine gelinen pul oyun dışına çıkar ve barın üzerine konur, pulun sahibi pulu tekrar rakip oyuncunun sahasından oyuna sokmak zorundadır. Aynı zamanda Send Back de denir.


Last Roll Position
- Andy Latto tarafından adlandırılmıştır. Doğru yeniden katlamanın olduğu fakat doğru katlamanın olmadığı durum.

Leader - Maçta veya oyunda önde olan kimse.

Non-Contact Game - Yarış. Her iki tarafında rakiplerinin diğer tarafına geçtiği ve amacın artık sadece pulları toplamak olduğu durum. Öndeki oyuncu genelde non contact game tercih eder.


On the Bar - Kırılmış ve tekrar oyuna girmeyi bekleyen pul.

One Point Game - Oyunun sonlarına doğru oyuncunun bir veya daha fazla pulunu rakibin as noktasına yapıştırdığı ve rakip pullarını toplarken kırmak için fırsat kolldığı oyun şekli.

Open Point - Hiçbir pulun bulunmadığı noktalar.

Opening Roll - Her iki oyuncnun birer zar attığı ve büyük atanın her iki zarıda oyuna başlamak için kullandığı oyunun açılış zar atışı.

Outer Board (Outer Table, Outfield) - Her iki oyuncu içinde 7 ile 12 numaralı noktalar arasında kalan bölge,aynı zamanda her iki oyuncu tarafından zarın atılması gereken bölge.

Outfield - Tahtanın dış tarafında 9, 10 and 11 numaralı noktalar.

Own the Cube - Son katlamayı kabul eden oyuncuya denir. Bir sonraki katlama önerisini bu oyuncu yapabilir.

'P' harfi ile başlayan tavla terimleri

Pass - Katlamayı reddetme.

Pick and Pass (Bump and Pass) - Rakip oyuncunun pulunu kırıp daha sonra güvenli bölgeye gitmek.

Pick Up - Bir pulu kırmak.

Point - Tavla tahtasının üzerinde buluna herbir dar üçgene bir "point" denir. Ayrıca maç skoru birimidir.

Point on a Blot - Rakibin pulunu üzerine kapı alarak kırmak.

Possession of the Doubling Cube (Own the Cube) - Son katlamayı kabul eden kişinin bulunduğu durum. Bu kişi tekrar katlamayı teklif edebilir.

Prime - Yan yana noktalarda oluşturulmuş rakibin hareketini engellemek için oluşturulan duvar. Altılı-prime en iyisidir ve rakibi bloke eder ancak beşli ve dörtlü primelar da güçlü olabilir.

Prop (Proposition) - İki oyuncu belli bir pozisyonda pozisyon düzeltmesi için kimin haklı olduğuna karar veremezlerse, aynı pozisyonu(genellikle para için) kimin haklı olduğunu görene kadar tekrar tekrar oynarlar.

Pure Play - Pulları builder olarak kullanamaya dayanan bir strateji.

Pure Race - Oyuncuların pulları biribiri geçtiği için artık temas sağlayacak nokta kalamışsa, artık pulları taşıma ve alma yarışı başlamıştır.

Quadrant - Herbirinde altı tane üçgen olan tavla tahtasının herbir çeyreklik bölümü, Oyuncunun Sahası, Rakibin Sahası, Oyuncunun dış Tahtası ve Rakibin Dış Tahtası olarak adlandırılırlar.

'R' harfi ile başlayan tavla terimleri

Raccoon - Beaverı kabul eden oyuncu tarafından anında tekrar katlama yapılması.

Race - Oyuncuların pulları birbirini geçtiği için artık temas sağlayacak nokta kalamışsa, artık pulları taşıma ve alma yarışı başlamıştır.

Racing Position (Break Contact or No Contact) - Her iki oyuncu içinde artık bloklama ve kırma imkanı kalmaması pulların oyunun sonuna doğru taşınması.

Recube Vig (or Re-cube Vigorish) -

Re-Double - Küp teklif edildikten ve kabul edildikten sonra yapılacak küp haraketleri.

Re-Enter (Enter) - Atılan zara göre bar noktasından, rakibin sahasına doğru pul oynama.

Reference Position - Değeri bilinen ve karşılaştırılabilen pozisyonları değerlendirmek için kullanılan nokta.

Refuse a Double (Drop) - Rakibin teklif ettiği katlamayı kabul etmeyip mevcut oyunu bırakmak.

Return Shot - Rakibin pulunu kırıp kendi pulunuzu açık bıraktığınızda rakibin bir sonraki turda pulu kırması.

Roll Out - Farklı rasgele zarların sonuçlarını toparlayarak, bir pozisyonun olasılığını tahmin etme.

Rolling Prime - Geriden bir pul kullanarak kapıyı ileri doğru ilerletme.

Runner (Back Man) - Oyuncunun sahasından en uzaktaki pul. Aynı zamanda bar üzerindeki veya rakibin sahasındaki pul.

Runners - Oyunun başında rakibin sahasında 1-noktasındaki(oyuncunun 24- noktası) pullar.

Running Game (Forward Game) - Oyuncuların pulları biribiri geçtiği için artık temas sağlayacak nokta kalmamışsa, artık pulları taşıma ve alma yarışı başlamıştır.

S' harfi ile başlayan tavla terimleri
Safe (Safety a Man) - Pulları vurulma tehlikesinden kurtaran hareket.

Safety Play - En saldırgan veya en yapıcı olmayan fakat sonraki ellerde rakibine az sayıda iyi seçenek bırakan hareket.

Save a Gammon - Mars olmadan önce oyundan bir tene pul almak.

Settlement Equity - Paralı bir oyunda bir pozisyonun başlangıç bahsinin çarpanı olarak oyunculardan birine göre oyunu bitirmenin değeri ve adil değeri. Settlement equity cube equity ile katlama küpünün o anki değerinin çarpımıdır.

Settlement Equity - Paralı bir oyunda, bir pozisyonun orijinal bahsin çarpanı olrak herhangibir oyuncuya göre oyunu bitirmek yerine el değiştirmesinin değeri. Settlement equity cube equity ile katlama küpünün o anki değerinin çarpımıdır.

Setup - Tavla oyununa başlamadan önce pulların tahta üzerindeki düzeni.

Shift Points - Bir noktadan diğer bir noktaya hareket etmek.

Shot - Açığı vurma şansı.

Shut Out (Close Out) - Oyuncunun kendi sahasındaki tüm noktalar kapalıysa, rakip kırık pulunu oyuna sokmak için oyuncunun sahasında yer açılmasını beklemek zorundadır.

Single Game - Tek bir sayıyla biten normal oyun.

Single Shot - Rakibin pullarından biriyle vurulabilecek pul.

Slot -Bir sonraki elde kapatma umuduyla tek pulu açık vermek.

Slot and Split - Pulu kendi sahasındaki açık bir noktaya haraket ettirmek.

Slow Board - Pulları toplarken yüksek değerli pullardan kalmaması ve pulları toplamanın yavaşlaması.

Squeeze - Rakibin mecburen oynadığı bir hareketten avantaj elde etmek.

Stacking (Candlesticks or Railroad Tracks) - Aynı noktaya çok sayıda pul yığmak. Kimi zaman 'piramit kurmak' da denir.

Stake - Oyuna katılanların ortaya koydukları bahis miktarı. Küp teklif ve kabul edildiğinde stake katlanır.

Stay Back - Rakibin sahasından çıkmamak.

Straggler - Oyuncunun sahasına doğru getirdiği son pulu.

Stretched (Stripped) - Çok az sayıda veya hiçbir pulun kapı almak için kullanılamaması ve açık vermek.

Strip a Point - Daha önce çok sayıda pul olan noktada sadece iki tane pul bırakmak.

Sydney - 1-6 atarak özellikle bardan veya bloktan çıkıp gitmek.

T' harfi ile başlayan tavla terimleri
Tempo - Rollun yarısına eşit olan bir zaman birimi.

Timing - Bir oyuncunun ve rakibinin pullarının oyun içindeki gelecek pozisyonlara genel ilerleme oranı. Timing pulları açık bırakarak ve rakibin pulunun vurup vurmamanız gerektiğini hesaplayarak kontrol edilebilir. Timing genellikle tahtanızı ezilmekten korumak için kullanılır.

Too Good to Double - Oyuncunun katlama teklif etmemesi gereken çünkü çok iyi bir pozisyonda olduğu durum. Bunun yerine, rakibinin kaçmasına müsaade etmeyerek daha fazla puan almaya çalışmalı.

Trailer - Yarışta geriye düşmüş olan veya maçta skor olarak geride olan oyuncu.

Triple Game (Backgammon) - Oyunun sonucunda bahsin üçe katlanacağı oyun. Eğer rakip oyuncu henüz tüm pulları kendi sahasında toplayamamışsa ve diğer oyuncu tüm pulları eline alabilmişse o zaman oynun sonucu üçe katlanır. (Bkz. Gammon skorların ikiye katlandığı oyun).

Triple Shot -Rakibin üç pulu tarafından kırılma tehlikesi olan pul.

Turn - Herbir oyuncunun sırayla yaptıları hareketler. Oyuncular sırayla zar atarlar, hamlelerini yaparlar, isterlerse katlama teklif ederler.

Turn the Cube, Turn the Crank or Twist - Katlama teklif etme.


Under the Gun - Geride kalan pullrınızı rakibinizin sahasında üç veya daha fazla pulla tehdit edilen pozisyona getirme.

Vig (or Vigorish) - Gammon ihtimalinde ortaya çıkan küp kararlarını etkileyen ekstra olasılıklar.

Volatility - Bir pozisyonun olasılığındaki düzensizliker. Yüksek geçiciliklerden biri muhtemelen oyuncuların gelecek zarlarından ciddi oranda değişiklik görecektir. Bir pozisyonun volatilesi, oyuncunun katlamaya karar vermeden önce göz önüne alması gereken faktörlerdendir.

Weaver – Bir oyuncunun daha zayıf oyuncuyu kandırıp katlama istemesini sağlamaya yönelik kasten kötü oynaması taktiği.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder